Olen aina ollut sitä mieltä, että yksi ihminen voi muuttaa maailmaa. Ensimmäinen blogikirjoitukseni on kunnianosoitus, hatunnosto ja syvä kumarrus äidille nimeltä Noora Peltoniemi sekä kaikille hänen tukijoukoilleen. Hän nimittäin teki jotain lähes mahdotonta: Hän herätteli Suomen poliittisten päättäjien omatuntoa ja empatiakykyä sekä sai osan suomalaisista puhaltamaan yhteen hiileen. Uskon, että monet äidit ja isät tulevat olemaan vielä pitkään kiitollisia hänen sitkeästä puurtamisestaan, sisustaan ja peräänantamattomuudestaan. Iso kiitos koko sydämeni pohjasta sinulle Noora!

Tarina sellaisenaan, kuin olen sen netistä lukenut, alkoi tänä keväänä Noora Peltoniemen luettua Opetusalan Ammattijärjestön tiedotteen hallituksen kehysriihen päätöksestä. Tässä tiedotteessa kerrottiin hallituksen kehysriihen päättäneen, että kouluissa avustajat luetaan osaksi opettaja-oppilassuhdetta, minkä vuoksi ryhmäkokoja koskevia säädöksiä pitää muuttaa. Käytännössä sen ounasteltiin tarkoittavan sitä, että jos oppilasryhmässä on avustaja, niin tätä ryhmäkokoa voitaisiin suurentaa. Ja tällaisenaan tosielämässä se tulisi tarkoittamaan sitä, että kaikki ne erityislapset jotka pystyisivät opiskelemaan ja käymään koulua avustajan avulla menettäisivät nyt perusoikeutensa opiskeluun. Suomen valtio halusi säästää 10 miljoonaa euroa ottamalla sen pois erityislasten erityisopetuksesta.

Nooralla on 8-vuotias poika Nuutti, jolla todettiin lapsuusiän autismi 1v 8kk iässä. Noora kertoo Nuutista mm. näin:" Kun Nuutti löysi ensimmäisen kerran omat kätensä, hän oli haltioissaan. Kun Nuutti nousi ensimmäisen kerran seisomaan ja otti ensimmäiset askeleensa, hän hihkui onnesta. Puhui sanoja, rakensi palikoilla. Halusi olla mukana rakennushommissa." Perusihanaa, eikö niin?

Sitten tuli hiljaisuus ja epätoivo, sillä Nuutti lopetti puhumisen. Pitkän taistelun jälkeen Noora löysi lääkärin, joka auttoi eteenpäin ja diagnosoi pojan lapsuusiän autismin ja he saivat apua. Noora kertoo:" Tämä pieni autistini sai hyvän puheterapeutin ja päiväkodin, jossa jokaisella lapsella oli oma avustajansa tukemassa. Tuli takaisin hymy, tuli ilo, tuli vuorovaikutus ja kirjoitus. Tuli tunteet ja - lohtu. Tuli sanaton rakkaus ja lapsen halu oppia. Sekä lapsen usko itseensä:" Olen kuitenkin ihana poika." Nuutti käy tänään koulua autismiluokassa, jossa on opettajan lisäksi 4-5 avustajaa. Nämä avustajat auttavat Nuuttia rauhoittumaan, tuntemaan, pukemaan, käymään vessassa, käymään kaupassa ja muistuttavat, että talvipakkaseen ei lähdetä ilman kenkiä. Nuutti haluaa oppia. Nuutti haluaa mennä kouluun joka aamu. Jos avustajaa ei ole tehtävät eivät suju, oppiminen on mahdotonta."

Noora Peltoniemi päätti taistella poikansa puolesta. Hän halusi taata kaikille erityislapsille jatkossakin mahdollisuuden oppimiseen. Hän kirjoitti Nuutin tilanteesta huomiota herättävän ja koskettavan päivityksen Facebookiin, joka sai valtavan määrän tykkäyksiä ja jakoja jo heti ensimmäisenä iltana. Noora laati adressin nimeltään: "Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus on turvattava!". Hän luovutti adressin eduskunnassa ministeri Risikolle. Hän laati kansalaisaloitteen, jossa vaadittiin nykyisen lainsäädännön ennallaan pysymistä, jolla taattaisiin erityislapsille samat oikeudet oppimiseen tulevaisuudessakin. Hän kontaktoi, painosti ja tapasi eturivin ministereitä ja kansanedustajia kuuntelemaan sanomaansa. Hän sai asiansa perille jopa presidentti Sauli Niinistölle. Hän teki asiasta niin ison haloon, että sai monet erityislasten vanhempien perustamat järjestöt ja lukuisen määrän ihmisiä taakseen, hänestä tehtiin lehtijuttuja ja haastatteluja. Ja lopulta muutama viikko sitten kaavailluilta säästöiltä vältyttiin! Erityisopetukseen suunnataan valtion budjetista 10 miljoonaa euroa rahaa erityisen tuen oppilaisiin.

Tämä sankaritarina herättää minussa niin suuria tunteita, ettei niille tahdo löytyä edes sanoja. Olen pakahtunut ja riemuissani. Sanokaa mitä sanotte, mutta yksi ihminen voi todella muuttaa maailmaa!

Tässä vielä linkki kansalaisaloitteeseen, jolla vaaditaan nykyisen lainsäädännön ennallaan pysymistä: erityisryhmäkoot pysyvät ennallaan, eikä avustajia voida jatkossakaan lukea osaksi oppilas-opettajasuhdetta.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/823