Kosketuksesta ja sen hyvistä puolista puhutaan paljon. Olen iloinen siitä, että olen päässyt näkemään aitiopaikalta, kuinka nuo puheet heräävät eloon. Kuinka vauvat kikattelevat, tuijottavat rakastuneina äitejään silmiin ja kujertelevat heille hieronnan aikana. Olen nähnyt kuinka äidit täyttyvät ilosta ja kasvavat ihan silmissä, kun pääsevät tuomaan vauvoilleen pieniä ilon hetkiä joskus niin risaiseen arkeen. Usein tällä rakastavalla kosketuksella on välittömiä vaikutuksia: vauvat nukkuvat paremmin, ovat selvästi rennompia, vatsavaivat helpottavat, hermostuneisuus häviää ja läsnäolo voimistuu.

A  jalka.jpg

Olen tulossa Hippulaan kertomaan kosketuksen ja vauvahieronnan vaikutuksista vauvaan ja hierojaan. Samalla käydään läpi vauvahieronta ja näytän vauvahieronnan otteita paikan päällä. Jos meillä on tilaa niin äidit voivat hieroa opastettuina omat vauvansa ja annan kaikille osallistujille mukaan vauvahierontaohjeet kotiin. Mukaan kannattaa ottaa makuualusta vauvalle, minä tuon kaiken muun tarvittavan mukanani. Toivottavasti pääsen tapaamaan mahdollisimman monta aiheesta kiinnostunutta ihanassa Hippulassa. Ja jos innostutte niin tulen toiste mielihyvin vetämään myös Satuhierontaa vähän isommille lapsille. Tervetuloa!

Oma kasvuni äidiksi oli aluksi vähän haastavaa. Emme päässeet mieheni kanssa nauttimaan varsinaisesta ”vaaleanpunaisesta” vauva-arjesta esikoisemme kanssa. Vaikka vauva oli terve, niin pian syntymän jälkeen yöt täyttyivät sekä äidin, että vauvan itkuista, kantamisesta, jatkuvien vauvaoksennuksien siivoamisesta, väsymyksestä ja riittämättömyyden tunteista. Päivät oli ok, vaikka vauva itkeskeli alkuun myös vatsavaivojaan. Tein pitkiä monen tunnin vaunulenkkejä, sillä vauva ei nukkunut, kuin liikkuvissa vaunuissa. Itse en nukkunut ensimmäisenä vauvavuotena koskaan, en yhtenäkään yönä yhtäkään ehjää tuntia.

Minä ja Jii.jpgAloin pyytämään apua, mutta minulle sanottiin, että vauvat nyt itkee ja pulauttelee. Älä hätäile, tuo kaikki on ihan normaalia. Olin turhautunut, kun en pystynyt auttamaan tätä pientä ihanaa vauvaamme mitenkään. Väsyin niin, että välillä toivoin kuolevani. Oma riittämättömyyden tunteeni kasvoi vielä, kun en pystynyt imettämään vauvaani. Se tuntui todella pahalta.

Keskimmäisellä vauvallamme oli koliikki. Hän itki tuohon aikaan kaikki päivät ja esikoisemme itki edelleen kaikki yöt. Kaikki oli kovin ristiriitaista. Samaan aikaan olin pakahtua rakkaudesta ihaniin lapsiini ja silti elämä satutti. Tuohon aikaan saimme kuitenkin apua; meidät neuvottiin vyöhyketerapeutille joka hoiti koliikin pois. Uskomatonta. Kiinnostuin aiheesta ja lähdin opiskelemaan vyöhyketerapeutiksi. Tutustuin myös kolmannen vauvan johdatuksella muihin luontaishoitomuotoihin ja ruokavalion merkitykseen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukena.                    

Uusimman vauvan vatsavaivojen ja itkuisuuden kanssa meillä oli jo apukeinoja. Osasin hoitaa häntä itse. Lisäksi meitä auttoi osteopatia ja homeopatia. Pääsimme todella paljon helpommalla.

Kerron tämän kaiken siksi, että olen kuullut paljon vastaavia tarinoita. Äidit väsyvät kivuliaiden, itkuisten ja/tai huonounisten vauvojen kanssa kotona. Minä olin vain yksi monien joukossa. Neuvolat ovat ylikuormitettuja, eikä niillä ole aikaa tai resursseja auttaa näitä äitejä. Mutta minulla on. Voimistuin, eheydyin ja perustin hoitohuone Elämän Hehkun, jossa hoitojen lomassa kerron myös tarvittaessa muista hoitomuodoista ja apukeinoista millä voidaan lähteä purkamaan huonosti alkanutta vauva-arkea.

Haluan koko sydämestäni auttaa pieniä vauvoja, äitejä ja perheitä voimaan paremmin. Uskon, että omat vauvani valmistelivat minut tekemään juuri tätä työtä. Olen nyt kiitollinen jokaisesta valvotusta yöstä, sillä ilman niitä en tekisi Maailman Parasta Työtä!

Yhtenä apukeinona vauvan rentouttamisessa käytetään vauvahierontaa. Tämä sopii kaikille ja ehdottomasti myös ihan terveille ja yönsä hyvin nukkuville vauvoille.

Ja niille lukijoille, joille Hippula on uusi tuttavuus, niin käykää tutustumassa mistä on kyse tästä osoitteesta: http://www.hippulashop.fi/